NULL Skriv ut sidan - Wigart / Wigardt

Anbytarforum

Titel: Wigart / Wigardt
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2011-09-20, 23:03
Hej Sonny & Fritz!
Tack! Fritz jag har noterat att hon finns även på sidorna 82 och 91 i samma bok, men missat just den sidan du nämnde.  
 
Sonny jag har läst uppsats om Beata Roos och har den här hemma, en mycket bra skriven handling utav Ivan Johnson, Beata blir för övrigt Erik Adolfs morfars mor om vi skall beskriva släktskapet rätt.
 
Precis som du skriver använde Laurina Christina efternamnet Sundberg, fast hon var av Roos/Roes och varför kan man ju fråga sig?
Det lustiga kan tyckas är ju att just Sundberg finns inom Wigardt släkten då Erik August Eriksson - Rolén f. 1855 reste till Kanada med Mathilda Fredrika Carlsdotter - Widholm f.1861, valde han faktiskt en tös som kunde använda detta efternamnet, då hennes mor var just Johanna Sundberg f. 1840 som jag ställde en fråga om i börja av denna tråden, och hennes far var Carl Johan Widholm f. 1835 som var av Wigardt släkten min släktgren men jag kan inte se någon koppling till att Laurina skall använda detta efternamn, men vem vet hon kanske bara tyckte det var snyggt ;-)
 
//Janne