NULL Skriv ut sidan - Wigart / Wigardt

Anbytarforum

Titel: Wigart / Wigardt
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2011-09-20, 10:56
Tack Sonny!
Det löste ju födelseplatsen för Laurinia Christina. Men inte Johanna Sundberg född 1840-07-24? - död 1885-02-10 i Aspås.
 
Vad jag förstår så går det väl inte att bekräfta att syskonen Erik August Eriksson - Rolén (f.1855 - 1934) och Carolina Rosina Eisfeldt (f.1858 - 1886) är helsyskon, då ingen fader nämnes i Högsjö när Carolina Rosina föds.
 
När Erik August föds ser man i födelseboken i Resele att fadern uppgives som (fadr. Er. Ol. Rolén) Vilket borde vara Sockenskräddaren Erik Olof Persson - Rolén f.1828 i Resele som som gifter sig med Christina Maria Hansdotter f.1837 i Ed, de får sitt första barn Christina Erika 1859-01-22 i Resele, så troligen är han inte fader till Carolina Rosina.  
 
Samtidigt gör jag tolkningen att denna sockenskräddaren inte har något med resande släcker att göra utan verkar vara utav en stadigvarande bosatt släkt av hantverkare.
 
Min nyfikenhet var främst riktad mot Rolén släkten [kunde ju vara Rolin], där jag främst var undrande över om även dessa var av resande släkt. Jag har nyligen fått en förfrågan från USA av ättlingar till Erik August Eriksson - Rolén & Mathilda Fredrika Carlsdotter Widholm (Wigardt) och blev såklart lite nyfiken på denna grenen, samtidigt som jag vet att hennes far Carl Johan Widholm (Wigardt)f.1835 - d.1920-11-11 var i klammeri med rättvisan, se mitt tidigare inlägg och förfrågan om någon känner till historien om varför och vem som dog, då även detta efterfrågas av ättlingarna i USA. Jag har bara AD-Online och det verkar som om jag inte kan finna någon information om denna händelse i AD-Onlines' register.
 
Ha en bra dag Sonny och alla ni andra som brukar hjälpa mig!
//Janne
 
 
(Meddelandet ändrat av Janjohansson 2011-09-20 11:20)