NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-14
Skrivet av: Happy Svensson skrivet 2000-04-12, 23:17
Jag har släktforskat i dom gamla skånska landskapen sedan 1984 och är med i en skånsk släktforskarlista som heter Scangen. Där är det en kille som har hittat lite släkter från Dagsås socken bl a i Halland, som heter Rosengren och Lundberg, och jag undrar om det är några av er som forskar på resande som stött på följande personer i er släktforskning?
 
1.  Johan August LUNDBERG, född 8 - 6 - 1852, lite ovisst var, Torup, N. Långaryd, Drängsered, Halland.
     
     Gift 28 - 12 - 1874 i Drängsered med
 
2.  Albertina Josefina Vilhemina ROSENGREN, född c:a 1851, ovisst var, dock i Halland, enligt hfhl.
 
    Dessa makar får sedan barnen:
 
Emma Vilhelmina Lundberg,      född 7 - 4 - 1872 i Torup, Halland
Karl Oskar Lundberg            född 9 - 10 1876 i Torup, Halland
Laurentia Lundberg             född 13 - 3 - 1879 i ??
Johan Gottfrid Lundberg        född 29 - 5 - 1881 i Långaryd, Halland
 
Det är i alla fall dom barn som killen i Kanada har letat rätt på. Tydligen har familjen kommit till Staterna först och sedan flyttat till Kanada 1910. Johan Lundberg dog 1939 i Kanada.
 
OK, jag hoppas att någon som forskat mycket på Rosengren - Lundberg känner till något om antingen Johan Lundberg eller Albertina Rosengren. Om det är släkt till någos som forskar här så finns ju chansen till lite mer information om släkten over there...
 
Ha det så bra
 
Hälsningar Happy Svensson
 
PS. Brevet från Kanada kommer i original nedan. DS
 
My relative was Albertina Josefina Vilhemina Rosengren was married to Johan August LUNDBERG on 1874-12-28 in Drangsered, Halland.
 
 Albertina Josefina Vilhemina Rosengren was born 1851-10-29 in Halland but I do not know which Parish in Halland she was born? I was told it was in Dagsas that she was born but the Archives saos that there was no girl born there with that name?
 
Johan August LUNDBERG and wife Albertina moved to the USA. I think her brothers  and sisters also moved to the USA but I do not know their names. I am looking for Rosengren and LUNDBERG families from Halland.
 
( Barnen nämns i ett annat mail...)