NULL Skriv ut sidan - Kindberg

Anbytarforum

Titel: Kindberg
Skrivet av: Carl Johan H. Ljungquist skrivet 2012-08-25, 03:20
Fortsätter mitt inlägg från 2012 12/2. Alla kompletteringar till nedanstående uppgifter och diverse hypoteser tas tacksamt emot här eller via e-post.
 
Kungsbackaborgaren, järn-, häst- och nipperhandlaren Carl Fredrik Kindberg är som Hr Lindwall skriver den 1999 2/4 född 1781 27/7 i Landa (N). Detta - som Hr Wallgren i inlägg från 1999 6/4 ställer sig undrande till - bekräftas klart och tydligt av Göteborgs domkyrkoförsamlings kyrkoböcker. Den 8/8 1833 inflyttar F.d. Nipperhandlaren nu arbetskarlen Carl Fredrik Kindberg med hustrun Regina Brodell och deras söner (Anders) Aron, Carl Gustaf och Johan Olger och blir där skrivna. Bland de bevarade inflyttningspappren återfinns en avskrift av samma födelsenotis som återfinns 1781 27/7 i Landa kyrkobok [se Göteborgs domkyrkoförsamling HIIA:15 attest 4100 ff. alt. GID: 632.149.70200 ff.]. Hans föräldrar är således bevisligen trädgårdsmästaren Anders Andersson och dennes hustru Christina Fågelgren. (Läs här titeln trädgårdsmästare som trädgårdsmästarbiträde d.v.s. en form av grönsakshandlare; han försäljer allså böndernas varor på marknader.)
 
I Kungsbacka mantalslängd år 1803 förekommer järnhandlare Kindberg med dräng Fredrik [uppg. jag vänligen fått från Hr Wallgren via e-post]. Av Hr Wallgrens inlägg 1999 17/10 under släkten Ekholm (Fahlqvist) framgår att Fredrik även har en trolig syster i Anna Cajsa Carolina Andersdotter Kindberg född c:a 1786. Därmed kan det bekvämts antas att Fredriks faders fullständiga namn är Anders Andersson Kindberg och av sonens födelsenotis fås även att denne antagligen varit verksam i Göteborg innan han blir antagen som borgare i Kungsbacka. Frågan är då var i Göteborg återfinnes denne A. A:son K. ?
 
Vid genomgång av Göteborgs alla församlingar återfinner jag inga kandidater som passar in på paret Kindberg-Fågelgren. Däremot påträffar jag i GMR för Göteborgs värvade garnisonsregemente en möjlig kandidat. Vid Livkompaniet återfinns den värvade soldaten No 29 Anders Kindberg som tjänstgör där åren 1774-1786. Han skrivs som gift och hans civila titel uppges vara handskmakare och av 1776 års rulla beräknas han vara född i januari 1745; av övriga rullor c:a 1746. Intressant nog skall han vara född i Mariestad.
 
Mig veterligen finns bara två möjliga gossebarn Anders födda i Mariestad som kan passa in på denne Anders Kindberg. Den förste är den Anders född 1745 29/1 till Lars Andersson, där en av faddrarna är Lars Kindberg, som jag nämnt tidigare. Den andre är den Anders född 1747 23/2 till Johan Jonsson l. Johansson Kindberg, som jag också nämnt tidigare. En av faddrarna vid detta dop är Anders Kindberg (den åldrige). Vem av dessa gossebarn är då  identiskt med honom vid Göteborgs garnison ?
 
Jo, det är det sistnämnda barnet tror jag - det första gossebarnet kan jag utesluta då gudfadern Lars Kindberg, som är möjlig vårdnadshavare och adoptivfader om föräldrarna framlider, själv trillar av pinnen 1753. Då återstår det andra gossebarnet. Hans fader Johan J:son Kindberg framlider redan 1749 men gudfadern lever Anders Kindberg den åldrige lever ända till 1762. Han har måhända bistått Johans änka Annika Harberg och deras lilla son Anders men de återfinns inte boende i Mariestad utan är utflyttade till okänd ort. Om nu man nu leker med tanken att Carl Fredriks Kindbergs fader Anders A:son Kindberg är identisk med denne soldat och handskmakare i Göteborg, kan ju även hans patronymikon Andersson förklaras med att det är taget efter gudfadern Anders den åldrige.
 
Ska man fortsätta den agnatiska linjen så är gissningsvis Johan Jonsson Kindberg son till adjutant i Hofva herr Jonas Kindberg. Denne dyker första gången upp 1721 i Mariestad då han står som dopvittne till Petter Kindberg (den grannes) barn. Nästa gång är 1724 och då igen till Petter den grannes barn och sista gången 1737 men vid dopet av Lars Kindbergs barn. Och 1740 10/2 födds hans enda kända barn dottern Gunborg i Hova (R); hustruns/moderns namn är Cecilia Öller. Därefter har jag inte funnit något mer om skolmästare Jonas Kindberg.  
 
Vid något okänt tillfälle sedan framlider Jonas Kindberg och hans efterträddare vid Hova skola förefaller vara scholemästaren Magister Carl Kindberg (c:a 1715-1779 [2]9/6 i Hova). Vid sin första vigsel (han är gift två gånger) i Kyrkefalla sn 1757 4/11 med Britta Maria Gravander uppges hans fader vara Borgaren Swen Kindberg, vilken jag ej återfunnit någonstädes i Skaraborgs län. Som kuriosa kan här nämnas att Carl Kindberg första svärmoder är Anna Maria Björnhufvud (av adelsätten) och i bouppteckningen efter honom räknas inte mindre än 269 (!) olika boktitlar upp. [se Hova häradsrätt FII:7 s. 191]
 
En annan som troligen har anknytning till dessa rektorer Kindberg i Hova (R) är skolpedagogen Per Knut Kindberg, som på 1710- och 20-talen får barn i Hjo stad och vars dotter Anna född 1715 7/1 i Hjo framlider 1788 4/1 i Hova (änk: Anna wid Hofva by). Då Hjo är en återkommande stad i resandeforskningen, har möjligen någon annan forskare mer att förtälja om denne Knut Kindberg (även han inte förefaller vara resande)?
 
Slutligen vill jag fråga om något mer är känt om den borgare Petter Lundwall från Mariestad med hustru H. A. Kindberg som Hr Rosenbalck frågar om under Landskap/Västergötland/Mariestad den 7/5 2011:  
 
Känner någon till en borgare Peter Lundwall ifrån Mariestad (omnämnd år 1756) ?
...
I Mariestad AI:2 (hfl 1757-63) nämns å sid. 43 (5:e roten, tomt nr 13)  
B. Lundwall [född uti:] Schöfde  
H. A. Kindberg född 1705  
Son Anders född 1747  
familjen är överstruken; är med på nattvard senast 4/5 1758 och synes ha flyttat därefter
 
(Meddelandet ändrat av ljungquist 2012-08-25 03:28)