NULL Skriv ut sidan - Hägerbäck

Anbytarforum

Titel: Hägerbäck
Skrivet av: Lisa Qviberg skrivet 2008-12-09, 15:11
Jag har gått bet på Christian Hägerbäck (d. 1879-11-10 i Hova sn, Skaraborgs län). Uppgifterna om var Christian Hägerbäck är född varierar, det vanligast förekommande är 1813-06-16 i Skövde men jag finner honom inte i relevanta födelseböcker. Inte heller under år 1810 som också förekommer som födelseår. Utöver Skövde förekommer också Berg (utan vidare precisering) som födelseort.
 
Den tidigaste förekommande noteringen om Christian Hägerbäck jag stött på är då han tillsammans med modern och änkan Florentina Hägerbäck bor under Nybygget, Estabo ägor i Lerbäck sn, Örebro län (Lerbäck sn HFL 1831-35, AI:9B). Florentina ska vara född i Malmö 1770 (ev. 7/4). Florentina och Christian Hägerbäck kommer närmast från Skänninge sn, Östergötlands län, men jag har inte kunnat följa dem bakåt.
 
Florentina dör sedan 1862-12-29 i Lerbäcks sn. Christian Hägerbäck gifter sig 1838-12-30 i Hova sn med Magdalena Lind. Magdalena är född 1818 i Hjulsjö sn, Örebro län och kommer närmast från Berget i Hova.
 
Kopplingarna till resandesläkten Hägerbäck är uppenbara. Inte minst de återkommande personnamnen samt ortsnamnen talar för detta. Med största sannolikhet är Christian Hägerbäck identisk med den dräng C.H. som står vittne vid dopet för gossen Gustaf Vilhelm från Skänninge sn i de tillfällighetsfynd som Sonia Biörkeroth tidigare gjort (se inlägg ovan 2005-07-14). Troligen finns något släktskap till Brita Maja Hägerbäck.
 
Men jag har således inte lyckats finna Christian Hägerbäcks ursprung. Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Mvh
Lisa Qviberg