NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 februari, 2013
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2012-12-27, 14:13
Hej Bo!
Jag är rädd att jag får ge upp den här delen av släkten, då jag inte får rätsida på någonting. Jag är kanske inte gjord för att forska på städer...
Har gått igenom mtl och hfl samt de kyrkböcker jag kan komma på för de församlingar du nämner, men min sjöman Hans Hansson är död då jag hittar dem i Hästhagen/Tegelbruket i Örgryte/Amiralitetsf., och då han är trolovad med Anna Britta Månsdotter/Höglund skall han vara hemma i Masthugget. Vilket jag inte kan hitta. (https://forum.rotter.se/discus/messages/44/371512.jpg)
Hans Hansson verkar ha varit gift tidigare med en Katarina Andersdotter, som dock dör i barnsäng 1768. Inte heller då de gifter sig får man någon hänvisning om varifrån Hans kom eller när han var född.  
Jag hittar Hans och Anna Britta och Hans dotter Anna (Katarina) som inhyses hos Olof Hansson Wättlings änka, nr 167, i Örgryte mtl 1770. Men varken före eller efter har jag sett honom någonstans.
Sååå, det enda jag vet om sjöman/baneman Hans Hansson, är att han gifte sig 1764 och 1768, samt att han är död före 1789 då hans hustru står som änka i Hästhagen/Tegelbruket.
Vet inte längre hur jag skall angripa problemet, utan jag får kanske nöja mej med det jag vet. Suck.
Mvh
Monica