NULL Skriv ut sidan - Erlandsson

Anbytarforum

Titel: Erlandsson
Skrivet av: Gry Axelsen skrivet 2008-05-02, 14:54
Til innlegg av Bo Lindwall:
 
Ref: Alltså kan vi konstatera att Karl Magnus född ca 1814 i Talvik trots allt är identisk med Karl Magnus född 1817 25/6 i Karlskrona.  
 
Jeg har sjekket kirkeboken for Talvik 1814 og 1815, og kan ikke finne Karl Magnus Erlandsen født i Talvik.
 
2 mulige foreldre, og alle i Sverige i følge Family Search    
 
1. 03 FEB 1798   Domkyrkofors, Uppsala, Uppsala, Sweden Erland Malmberg og Brita Wiberg.
2. 02 MAR 1807   Lekaryd, Kronoberg, Sweden Erland Glader og Sara Samuelsson
 
Det kan tenkes Karl Magnus har besøkt Talvik. Ole Halvorsen Qvamme bosatt i Talvik, født i Lomb i Gudbrandtsdalen, hvis far het Halvor Sivertsen Marsteen Qvamme (og farfar Sivert Erlandsen Marsteen) og hans mor Bridt Olsd. (hennes 3 barn utenfor ekteskap),hun med farsslekt fra Vaagå i Gudbrandsdalen. I Vaagå skal det være en gård Steene, hvor det bodde en reisende familie.  
 
Det kan jo tenkes at Karl Magnus Erlandsens far kom fra Norge. Jeg ser at Karl Magnus fikk et barn på Vang. Ole Halvorsen Qvammes svigermor Olive kom fra Vang på Hedemark og giftet seg med kobberslager Anders Johansen i 1760. Også de flyttet i 1770 til Alta / Talvik. Dette er den eneste forbindelsen jeg kan se til navnet Erlandsen i Talvik, og det er lite sannsynlig Karl Magnus har noe med disse å gjøre.
 
Av foreldre holder jeg en knapp på Erland Glader og Sara Samuelson. I norge har vi en reisende ved navn Mathias Glad, han sier seg født i Finmark, uten at jeg har sett noen dokumentasjon på det.