NULL Skriv ut sidan - Bergström

Anbytarforum

Titel: Bergström
Skrivet av: Kim Berg skrivet 2005-01-13, 18:35
Tack så mycket för hjälpen Bo!
 
Det jag skrev innan var uppbyggt på en massa antagande.  
 
Det jag egentligen vet var att min morfars morfar hette Ville och var av Karlsson-släktet och han skulle vara kusin eller något till Kalle Jularbo. Ville hade en syster som hette Fia Karlsson med barnen Sigfrid (Kallades Alfon och var konstnär), Hanna (gift med Ragnar Bjurling), Gunsa och Spel-Alfred.
 
Villes fru skulle ha varit en Edla och varit av Brandinarna. De fick en dotter Sofia Hjärta Vilhelmina Pettersson f.1898-01-20 d.1971-11-26 som var gift med Fritiof Olaus Wilhelmsson f.1895-01-18 d.1980-03-27.
 
Sofia f.1898 hade ett par syskon som var Valter, Isidor, Gottfrid
 
Ovanstående är sådant som mina äldre släktingar berättat för mig.
 
Kollar man upp vilka som är föräldrarna till Sofia Vilelmin Pettersson så skall det vara Vilhelm Valentin Pettersson 1864-01-20 och en Ella Malusina Pettersson-Forsberg 1875-01-03. Ella (Edla) skulle ha varit kusin till Villes systers barn.
 
Mina antagande grundades på diskutionerna om Carl Jularbo på sidan http://aforum.genealogi.se/discus/messages/9532/56972.html?1070551929
Kolla inlägget som gjordes 1 dec 2003. Snurrigt värre med alla dessa Sofia Vilhelmina Karlssons  
 
Hade varit kul om någon med vetskap kunde hjälpa mig att reda ut detta. Det känns som att jag snart är nära sanningen.
 
Kanske denna diskution ska flyttas till Karlssons istället. (Jag kommer med mer Karlsson-frågor om bl a Stor-Hilding Karlsson och hans syster Dorothea Oskaria Karlsson och deras anor)