NULL Skriv ut sidan - Almin / Almén

Anbytarforum

Titel: Almin / Almén
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2010-09-25, 09:16
Carina, Carolina Almin som var dotter till Carl Almin och Anna Sara Hallengren (Hallongren) var den kvinna som uppträdde i Falun 1839 tillsammans med Dietrich Carolus Alexander. De gifte sig 7/1 1843 i St Eugenia förs sen Carolina konverterat. Paret turnerade i Norge, Sverige och Finland fram till ca 1848-1850 då de försvinner till Arkangelsk i Ryssland. De hade åtminsone 3 barn, Dorothea, Theodor Frans och Diedrich Carl. Jag har inga födelseår på barnen.
 
Under en tid ingick de i en trupp med Elvira Madigans föräldrar. Det ska finns en cirkusaffisch från 1839 (på Uppsala universitet) där Alexander och frk Almin nämns som artister. Programmet omfattade akrobati och pyramider, marionetter och hundteater samt en liten konsthäst (ur Hirns bok)
 
 
 
Det finns en bouppteckning upprättad för Carolinas mor 1858, där kanske man kan få någon uppgift om dottern, men som närmast anhörig står mågen Per Predrik Sandberg som var kronofjärdningsman och var gift med äldsta dottern Helena Sofia född 1805. Jag har inte läst den.
 
Jag har hittat en Ulrika Almin som jag inte vet vem hon kan vara dotter till. Hon levde med Isak Hök som var glashandlare och salpetersjudare. De fick åtminstone två barn, Johan född 6/3 1795 i Enköping och Maria Ulrika 28/3 1799 i Lundby (U). Jag tror denne Isak senare levde med Lisa Lindeman som Bosse nämner i sin antavla för släkten Lindeman.
Vet du något om henne?