NULL Skriv ut sidan - Förkortningstecken

Anbytarforum

Titel: Förkortningstecken
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2005-08-11, 20:33
Jag tycker att Bengt-Göran Nilssons bild visar precis samma sak som Daniel Berglunds bild som inledde diskussionen, nämligen att förkortningstecknet enbart är slängen under raden.
 
Förkortningstecknet i Öf.mordjerf går ungefär från baslinjen och neråt precis som i det kortade ordet den (d.) i första bilden.
 
Men den första faddern nämns som gamle Falcken(?) i Swartbyn med sin dotter, och där finns det mellan bokstaven g och förkortningstecknet en tydlig uppåtgående ögla, som väl rimligen måste tolkas som bokstaven l. Alltså samma sätt att skriva som i första bilden.
 
Och någon tillfällighet är detta tydligen inte, för ortnamnet Övermorjärv förekommer förkortat också bland faddrarna, och även där saknas den uppåtgående öglan. Förkortningstecknet viker omedelbart ner under raden efter bokstaven f.
 
Gammelgården i Bengt-Görans första bild visar samma sak. En mycket tydlig ögla som går ovanför rader mellan bokstaven g och förkortningstecknet. Precis samma ögla finns i ordet Kongl. i Lars Svenssons bok som jag tidigare nämnde.  
 
Så här långt tycker jag alltså att de visade bilderna tydligt styrker min uppfattning.