NULL Skriv ut sidan - Tvingsjuka

Anbytarforum

Titel: Tvingsjuka
Skrivet av: Klas Kohlström skrivet 2014-04-07, 17:22
I Brastad(O) C:1 (1703-29) sid 101 år dör 1716 en kvinna i ”tuinge siuke” (att ordet innehåller ett 'g' är utom allt tvivel - se bild). På sidan innan dör en treårs pojke i samma sjukdom. (Måste bara få nämna att på sidan 98 dör en ung kvinna ”af en dånelsse”. Underbar formulering!)  
Sammantaget i C:1 dör något fler barn än vuxna i tvingsjuka. Sjukdomen är förhållandevis vanlig.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/1063/410527.jpg)
 
För en del barn i Brastad C:1 nämns det att de varit sjuka sedan födelsen. För ett av de tvingsjuka barnen, en pojke på 2½ år som nämns allra först år 1707, står det bl.a. ”som hafuer warit siuk på 1½ åhrs tid af tuinge siuke oh Brystwärk”. Andra barn här dör av hosta, bröstvärk eller av ”brysting”, så en viss urskillning på andningsvägarnas sjukdomar tycks prästen ha haft.
 
Ingenstans i Brastad C:1 har jag sett dödsorsaken tvinsjuka eller tvinsot, vilken man annars ser överallt i landet, så en gissning är att det trots allt rör sig om ett dialektalt eller ett så kallat folketymologiskt ord för just tvinsjuka.
I Brastad C:1 1702-29 och i C:2 fram till 1740 förkommer heller aldrig den allestädes förekommande store dråparen lungsot, det vill säga inte ordagrant med angivande av ordet 'lungsot'. Jag kan inte erinra mig att jag sett ordet 'lungsot' någonstans i Brastads äldsta dödböcker, men nog måste folk ha dött även där i denna folksjukdom. Nog lutar jag åt att tvingsjuka är synonymt med tvinsjuka/tvinsot, det vill säga lungsot/lungtuberkulos.
 
Likafullt gnager det i mig att den lille pojken kanske hade allvarlig astma och därmed svårt att andas. Han ansågs kanske ha ”såsom en tyngd över bröstet som 'betvingade' honom”. SAOB ger flera förklaringar på ordet 'tvinga' som kan passa in på hur en sjukdom upplevs, exempelvis 'pressa ihop', 'klämma'.
Dock, i Brastad C:2 från 1730 och framåt skrivs dödsorsaken otvetydigt och konsekvent ”tuine siuka” utan 'g' och anges parallellt med andra bröståkommor samt med 'håll och sting' som dyker upp först nu i Brastad.