NULL Skriv ut sidan - Fosforförgiftning

Anbytarforum

Titel: Fosforförgiftning
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-01-06, 13:54
Jag googlade på white arsenic lump, och utifrån de bilder jag hittade på vit arsenik i fast form kan jag verkligen förstå att man tog fel på det och socker. Som Ingela även skriver, när man kanske skulle ta socker till morgongröten på morgonen i en dessutom dåligt upplyst stuga eller torp, då kunde det nog gå dödligt fel om man hade otur. Som Stefan dock skriver, det låter märkligt att man skulle förvara dödligt gift och sött socker på ungefär samma ställe när man var medveten om risken.
 
Den nämnde klockaren efterträdde sin far (som varit församlingarnas klockare i nästan femtio år, och beskrivs som en underbar person i dödboken). Sonen beskrivs däremot som en alkoholiserad och omoralisk bråkstake, som dessutom blev suspenderad från tjänsten några månader före sin död, kanske han levde i skuggan av sin aktade far och kände att han inte hade så mycket att leva för (eller så var det helt enkelt som prosten skriver, en olyckshändelse i fyllan).
 
När det gäller användningsområden för arsenik hittade jag förresten en artikel ur tidningen Folkets röst den 27 oktober 1860, Något för apotekare. Min ana Johan Carlberg (1794-1882), vid denna tid förvaltare på Engeltofta gård i nordvästra Skåne, var inblandad i en utredning om missbruk av arsenik. Sundhetskollegium hade det året granskat protokollet för en visitation av Ängelholms apotek 1857, och upptäckt att skvadronshästläkaren E. O. Kullberg sålt fyra drachmer arsenik till förvaltaren Carlberg. Det noteras i artikeln att detta skett utan att affordra reqvirenten en med vederbörandes tillstånd styrkt reqvisition, oaktadt qvantiteten befanns större än som rimligen kunde ifrågakomma att begagnas såsom medicin för tillfället.
 
Sundhetskollegium anmälde missförhållandet till justitiekanslern, som förordnade stadsfiskalen Gyllensvärd i Ängelholm att yrka ansvar å apotekaren Norén som sålt arseniken till Kullberg. Norén visade inför rätten upp bland annat ett intyg av Carlberg, som meddelade att den ifrågavarande arseniken som debiterats på Engeltofta gårds ...blifvit af honom använd vid gården för sjuka kreatur. Norén lade även fram att han enligt kunglig kungörelse 1830 2/9 haft rättighet att för kurativt ändamål ordinera arsenik.
 
Arsenik kunde alltså även användas i mindre doser för att bota kreatur från sjukdomar? Men det var kanske samma situation som med kvicksilver, som man ju senare upptäckte var dåligt för kroppen, men som användes i farligt stora mängder för behandling av sjukdomar och liknande.