NULL Skriv ut sidan - Vita flussen

Anbytarforum

Titel: Vita flussen
Skrivet av: Sylvia Leijon skrivet 2006-09-10, 23:32
Hej!
Oj, vad många funderingar det blev kring min fråga som jag trodde var lättbesvarad!
Tack för dem alla! Dessutom fick man ju mobilisera sina språkkunskaper. (Tur att det finns lexikon!)
Den kvinna som jag skrev om födde barn 1 år 7 mån innan hon dog vid 33 års ålder. Det verkar inte som om hon fött barn strax före dödsfallet Prästen här tycks annars ha varit noga med att även införa dödfödda. Men hon kan ju ha fått missfall.
Maken gifte sedan om sig, men nya hustrun blev inte smittad med någon dödlig sjukdom av honom,  vad jag kan förstå.
Ingen mer i socknen har fått vita flussen som dödsorak. En man som dog 50 år tidigare fick diagnosen venerisk smitta. I övrigt finns ingen antydan om någon könssjukdom.
Man lär väl aldrig få veta vad kvinnan egentligen dog av, och det visste förmodligen inte den som uppgav dödsorsaken heller. Vem var det, förresten? Inte reste väl någon doktor ut till varenda liten backstuga när någon dött! Var det inte så, att någon i familjen uppgav en dödsorsak som man gissade på?
Hälsning och tack till alla som kommit med intressanta inlägg i den här frågan!
Och till alla som kommer med fler inlägg!?
Sylvia