NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 januari, 2008
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2003-03-21, 20:23
Tack för svaren!
 
Bordekrantz låter plausibelt (lågt värderat i dokumentet).  
 
Det konstiga fifphattes ska nog läsas som fifshattes, fifshaffes (dubbeltecknet som jag har svårt att rätt tolka tycks i texten beteckna flera kombinationer av två tecken)  
På ett ställer ser det ut att stå fifskaffes också. F:en har jag svårare att omtolka till andra bokstäver (möjligen p i så fall). Tycks vara textilmaterial.
 
Ytterligare ett ord - skjörtMaren (el Marne) - ett grönt filtes shiörtt.
Om jag har förstått det rätt var en tröja på  1600-talet inte riktigt samma sak som vi idag avser.  
Törrekläder verkar passa bra.  
 
Navare köper jag. Även här dubbeltecken (eller vad det kallas - diograf?) som kanske kan bli till nafver.  
Kan det t.ex. använts för att borra upp hål för dymlingar?
 
Zalsircher återkommer troligen som zaltzercher längre fram i texten, varför given tolkning verkar trolig (även om cher inte är helt begripligt.
 
Tyvärr Berit har jag tyvärr ingen scanner, även om det skulle underlätta betydligt.  
 
Till sist en stilla undran om värdering av saker vid denna tid: Fasta grunden värderades till 80 x(dansk daler? Gotland var fortfarande ockuperat av Danmark vid denna tid). Samtidigt värderas två sängar till 40 daler!  Tänkbar annons i Post och Inrikes Tidningar: Bytes: 4 begagnade sängar mot ett hemman.
 
MVH
 
Lars Norrby