NULL Skriv ut sidan - Äkta - oäkta m m

Anbytarforum

Titel: Äkta - oäkta m m
Skrivet av: Bertil Strömberg skrivet 2014-09-14, 19:03
Den ursprungliga diskussionen gällde frågan om det är riktigt att säga att en person inte är en äkta bärare av ett släktnamn, eftersom personen inte har en agnatisk koppling till den person som andra bärare av namnet anser vara deras stamfader.
Som vi alla vet, är det vanligt att flera personer antagit ett visst släktnamn utan att ha någon agnatisk (eller annan) koppling till andra bärare av samma släktnamn. Mitt eget släktnamn är Strömberg. Jag anser mig inte ha rätt att påstå att personer, som härstammar från en annan Strömberg än min stamfader, inte är äkta Strömberg, och jag anser inte att de har rätt att säga så om mig. Problemet med olika släkter med samma släktnamn löstes för länge sedan av Elgenstierna i Svensk Släktkalender, som behandlar bl.a. olika släkter Strömberg med preciserande beteckningar som Närke-Sörmlandssläkten och (om jag inte minns fel) Stockholmssläkten. Sådana preciseringar kommer att behövas oftare i framtiden, inte bara p.g.a. utvecklingen av Namnlagen, utan också p.g.a. globaliseringen. Jag skulle inte vilja påstå att en ättling till reformatorn Johan Huss som flyttar till Sverige inte är en äkta Huss, men möjligen precisera att han tillhör den Böhmiska släkten Huss. På samma sätt kan det i framtiden bli nödvändigt att ange om en person tillhör den adliga ätten Braskenhielm eller inte.