NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 augusti, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 augusti, 2011
Skrivet av: Christer Gustavii skrivet 2009-01-14, 22:19
Hur följer man upp beslut om namnbyte i kyrkböckerna?
 
Jag forskar på släkten Garström stammande från Össeby-Garn i Uppland. Den äldste anfaderna jag funnit inom släkten Garström är sockenskräddaren i Österåker, Anders Garnström f. 1738 i Garn. Hans son Gustaf och dennes kommande släktingar heter Garström, medan faderns namn stavas ömsom Garnström och ömsom Garström i kyrkböckerna.
 
--------
Den äldsta notering jag funnit om Anders Garnström är i husförhörslängden för Sundtorpet i Österåkers församling (delbok 1766-1771) (GID 2587.36.51800) där man kan läsa:
Sockenskräddaren
And. Garnström
G. Anna Stina Berg
Do: Anna Maja Anddr. f. 1761
Son. Andreas f. 1768
Son. Carl Fredrich f. 1770
 
-----------
I husförhörslängden för Sundtorpet i Österåkers församling (delbok 1773-1778) (GID 2587.38.82000) kan man läsa:
Sockenskräddaren
Anders Garström f. 1738 i Garn, Inflyttad från Garn 1758
G. Gustafva Maria Lundgren, vigd i Stockholm d. 6 Octobr 74
Dr. Anna Maria f. 1761, Utflyttad till Ulriksdal
Son Carl Fredrich f. 1770
 
Garströms Syster Maria, Flyttat från Stockh. Flyttat till Lilla Säby, Gift 1774
------
 
Jag har inte kunnat finna någon Anders född 1738 i Össeby-Garn. Dock finns det flera Anders födda åren före och efter, men eftersom jag inte kan finna någon flyttlängd för den här tiden vet jag inte heller vad Anders hette när han flyttade till Österåker från Garn. Min teori är i alla fall att han tog sig namnet Garnström i samband med flytten från Garn och att det senare ändrades till Garström.
 
Nu skulle jag vilja veta var jag eventuellt kan finna noteringar om ett namnbyte av det här slaget. Hur gick det till på den tiden? Var det prästen som beslutade, eller var man tvungen att skicka in en ansökan till någon myndighet? Är det i så fall troligt att prästen gjort några noteringar om detta i någon av sina böcker och i så fall vilken bok?
 
Tack på förhand
 
//Christer