NULL Skriv ut sidan - Soldat får sin döde fars soldatnamn

Anbytarforum

Titel: Soldat får sin döde fars soldatnamn
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2005-11-14, 10:10
Leif,  
Tack för ditt svar och tipsen om hur jag ska gå vidare i militära källor. Jag vet säkert att jag har rätt person; utifrån sonens födelsedatum och -ort i HFL slog jag upp honom i FB i Örkened så det var så jag hittade fadern. Patronymikon stämmer. Och jag har som sagt följt sonen i HFL från födseln och framåt.
 
Dock undrar jag om de verkligen kan ha hamnat i samma rote? Fadern bodde i Örkened; sonen fick sitt namn vid flytten till Kristianstads Garnisons, fyra mil bort. Jag har utgått från att Kristianstads Garnisonsförsamling är territoriell så att de som bokförs där faktiskt bor i Kristianstad, men det kanske är fel?
 
Pga saknade flyttsedlar har jag inte enkelt kunnat följa fadern bakåt i tiden, men jag har en anteckning om att jag slagit upp honom i FB. Han var född 1775-02-21 i Oppmanna (ungefär mitt emellan Örkened och Kristianstad); hans far var ryttare, och hade samma efternamn. Jag sökte på DDSS och hittade en vigsel 1767-01-02 i Kiaby mellan ett par som har samma namn som föräldrarna. Jag har inte kunnat bekräfta att det verkligen är samma personer, men det intressanta är att här är mannens titel ladufogde. Det finns alltså ytterligare en möjlighet:  
 
d) Namnet är ett släktnamn, inte ett soldatnamn.