NULL Skriv ut sidan - Soldat får sin döde fars soldatnamn

Anbytarforum

Titel: Soldat får sin döde fars soldatnamn
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2005-11-14, 02:47
Hej Anna-Carin!
 
Namnet var kopplat till det hemman i roten på vars mark soldattorpet låg. Det medföljde den roterade soldaten. Och det kunde helt enkelt vara namnet på hemmanet. (Så är i alla fall vanligt i Österbotten, som jag studerat). Sedan var det mönstringsförättarens uppgift att namnge soldaten. Namnet behöver således inte alls innebära att de är släkt, vilket var det vanliga.  
 
Men de kan också vara så att både far och son blir soldater och hamnar i samma rote. (Det har jag exempel på i min forskning). Då får de samma soldatnamn - även om det går en mansålder emellan. Men för att du ska kunna vara säker på att de är släkt, måste du först och främst se om patronymikon överenstämmer. Därefter födelsedatering och uppgifter ur hfl. Det kan var svårt och kräver en del ansträngning. Eftersom fadern var 2:e korpral (underofficer) i kompaniet, kan du också hitta uppgifter i räkenskaperna som kanske visar om änkan fick något ekonomiskt tillskott (pension) i samband med hans död. Och om du inte har hans patronymikon, kan det finnas i Generalmönsterrullorna som upprättades vid mönstringen. Då måste du veta ung. när han antogs till soldat.
 
Det går alltså inte att dra några säkra slutsatser om släktskap utifrån soldatnamnet. Så egentligen stämmer inget av dina alternativ (förutom möjligen alternativ 'a').  
 
Lycka till - och god natt!
 
/Leif