NULL Skriv ut sidan - De vanligaste förnamnen

Anbytarforum

Titel: De vanligaste förnamnen
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2014-07-28, 09:55
Intervju:  
Stor affär för folket - liten för SCB
 
Vilket namn ska jag ge mitt barn? Heter alla Glenn i Göteborg? Namn­stati­stiken ger upphov till många frågor från allmän­heten, berättar Inge Göransson. För SCB är produkten liten, men naggande god.
 
Årets revolutionerande nyhet att Andersson gick förbi Johansson som det vanligaste efternamnet fick stort genomslag i medierna och listan över namn till nyfödda brukar också dra stor uppmärksamhet till sig, bland annat genom att namnsöken och topplistorna på scb.se används flitigt. Det skapas också snackisar i det vardagliga samtalet människor emellan och på sociala medier.
 
Något som kan vara svårt att förstå i det sammanhanget är att det i själva verket är en ganska liten statistikprodukt för SCB.
 
- Vi är två som jobbar med namnstatistiken på cirka 10 procent av vår arbetstid. Men det är fantastiskt roligt, bland annat för att det är så stort intresse bland allmänheten, säger Inge Göransson som är ansvarig för namnstatistiken på SCB.
 
Varför är det så intressant just med namn?
 
- Av flera skäl, dels berör det ju alla. Namnet är också intimt kopplad till vår identitet och de flesta behåller sina namn hela livet. Dessutom väcker namn så många känslor. Vi relaterar gärna ett namn till en känd person som vi beundrar eller kanske till någon som var dum mot en när man gick i skolan.
 
Han pekar också på att namn är mode och att vi dels är intresserade av vilka trenderna är, men även av det som är historia och tradition.
 
- Just nu finns det inga tydliga trender i namnstatistiken, möjligtvis ska det vara att de äldre korta nordiska namnen kommer tillbaka.
 
Vad vill folk veta när de kontaktar er?
 
- En ganska vanlig fråga är när ett visst namn var som mest populärt. Jag har också fått frågan om alla män heter Glenn i Göteborg, bara för att det under en tid fanns flera fotbollsspelare med det namnet i IFK. Men när man kollar så är det ganska utspritt över hela landet, kanske med en liten övervikt på just Västsverige.
 
Det har också hänt att personer som väntar barn har hört av sig till Inge Göransson och bett honom ge förslag på lämpliga namn som de kan ge sitt barn, men det brukar han inte svara på.
 
- Det är lätt hänt att folk tror att jag är namnexpert, men det är man ju inte bara för att man jobbar med namnstatistik.
 
SCB började ge ut namnstatistik 1998 efter inspiration från andra länder. Uppgifterna kommer från Skatteverket och folkbokföringen och statistiken publiceras två gånger om året. I januari publiceras namnen som getts till nyfödda under föregående år och en månad senare uppdateras statistiken för hela befolkningen.
 
Med hjälp av en särskild kopplingstabell slås namn med olika stavningar ihop för att sammanställa topplistor över de mest populära namnen.
 
- Bland annat har jag hittat cirka 120 olika stavningar av namnet Therese. Ibland kan gränsdragningen vara svår för vad som är ett unikt namn och vad som är en variant, i synnerhet när det gäller utländska namn.
 
Intervju: Teresia Dunér
 
Publicerad: 2013-05-27
 
Källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Stor-affar-for-folket--liten-for- SCB/
 
(Meddelandet ändrat av simson 2014-07-28 09:57)