NULL Skriv ut sidan - Gårdsnamn i Dalarna

Anbytarforum

Titel: Gårdsnamn i Dalarna
Skrivet av: Elisabeth Johansson skrivet 2002-05-13, 21:12
Jag har en stor del av mina anor i Järna socken och har därför stött på många gårdsnamn.  
Bland annat har jag ett exempel på ett gårdsnamn som flyttat från den ena ändan på socknen till den andra. Grop Nils Nilsson föddes i Skamhed och gifte sig 1805 med Karin Olsdotter ifrån Snöå by. Så småningom bosatte de sig vid hennes föräldrahem och gårdsnamnet har sedan dess varit Grop.
 
Ett annat exempel är Dalkarls Erik Ersson f.1800 som 1869 helt plötsligt får ett nytt gårdsnamn utan att mig veterligen flytta. I husförhörslängden finns han och hans bror med det nya gårdsnamnet Halvars. Vet ej vad som föranledde detta byte. Namnet Dalkarls kom från farfadern som var soldat Olof Erlandsson Dalkarl f. 1722 i Råda, Värmland (se Gunde Svans antavla här i anbytarforum).
 
Jag brukar bara skriva ut gårdsnamnet om de är angivna i kyrkböckerna. Sålunda använder jag inte gårdsnamn för kvinnor eftersom de ej skrivs i kyrkböckerna.
Ett annat problem är hur man ska skriva dem i ett släktforkarprogram. Själv använder jag MinSläkt och skriver ihop det med förnamnet, men helst skulle jag vilja ha det som ett eget fält.
Trots dessa problem är det roligt med gårdsnamn eftersom många av dem fortfarande används. Dessutom blir det lättare att hålla isär personer och familjer än om man bara har patronymikon.
 
/Elisabeth