NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-30
Skrivet av: Ann-Britt Ahlström skrivet 2003-07-29, 18:45
Björn, jo, jag missuppfattade dig nog lite från början och jag har svårt att förklara vad jag menar. Men mina frågor kvarstår. Jag tänker mest på hur det blir lättast att söka i Disbyt. Eftersom min Anders Johansson kallades bara Johansson när han var vuxen så är det väl det namnet som skall stå. Om någon annan söker efter honom och hans anor men inte vet att han var född med släktnamnet Tillander så hittar de ju inte honom om jag skriver Tillander först.  
 
Jag kanske också skall tala om att han inte bodde tillsammans med föräldrarna, som av någon anledning (jag kan inte hitta dem efter 1808) försvann ur kyrkböckerna när Anders var liten. Anders flyttade 1808 med en farbror (som också hette Tillander) när han var 8 år till en annan socken. När han sedan flyttar därifrån när han är 15 år och blir inskriven i ännu en socken kallas han Johansson och det kallas han resten av livet.  
 
Anders hade en bror Johan Petter som bodde kvar i födelseförsamlingen hos sin farmor. Han tar senare namnet Lundström. Där vet jag inte riktigt heller hur jag skall skriva in namnen.
 
Jag har alltså kallat dem Anders Tillander Johansson och Johan Petter Tillander Lundström. Men hur blir det då i sökfunktionen i Disbyt om man inte vet om att de har hetat Tillander.  
 
Hoppas att jag inte har snurrat till det för mycket  
 
Ann-Britt