NULL Skriv ut sidan - Namnnormering

Anbytarforum

Titel: Namnnormering
Skrivet av: Marie Belcher skrivet 2008-01-13, 13:52
Jag har normerat alla äldre namn i mitt släktträd efter namnlistan. Dels för att det är lättare att leta i mitt släkregister om alla med samma ställe finns efter varandra. Hur ska man annars hålla reda på vilken man som stavar zacharias/sachris på vilket sätt? Att leta både under s och z är för tungrott.
 
Det andra skälet är att gemene man så långt tillbaka i tiden knappast förväntas stava sitt eget eller sina barns namn och vilken stavningsform de fick i dopbok eller senare husförhörslängd och dödbok är helt beroende på hur prästen i fråga som skrev boken stavade.  
 
Det är lite svårare med modern namnstavning. I strävan efter att vara så individuella som möjligt strävar många efter en egen stavning av ett namn. Sara kan t ex begåvas med h på slutet, z i början eller båda varianterna.  
 
Någon stans kring förra sekelskiftet har jag dragit gränsen och slutat normera och följt den stavning som personen ifråga själv väljer. Det skulle vara intressant att höra hur ni andra gjort! Det är inte helt glasklart.