NULL Skriv ut sidan - Namnnormering

Anbytarforum

Titel: Namnnormering
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-09-24, 13:24
Jörgen, om jag missförstod dig så går det väl på ett ut men om du skriver steg för steg hur dina tabeller, data och kopplingar ser ut så blir det lättare att följa resonemanget. Om det ger något annat resultat än det sista inlägget jag skrev 10.39 så kanske vi tycker något så när lika (men helt olika i principen om modernisering av stavning förstås men det är ju egentligen inte det viktigaste) ändå.
 
Du får det att verka som att jag inte vill låta någon användare läsa de olika stavningsvarianterna av namnet men så är det självfallet inte, lika lite som jag vill hindra någon från att läsa en normaliserad stavning om de önskar det. Det handlar inte om vad var och en väljer att skriva utan om hur sökningen ska gå till. Det övriga kan man sedan låta varje användare bestämma. Den friheten ger digitala medier oss till skillnad från tryckta.
 
Miljöargumentet har som sagt var inte med just normalisering av namn att göra utan effektivitet i databaser i allmänhet och är givetvis av betydligt större vikt än allt annat vi pratat om.
 
Jag trodde givetvis inte heller du ansåg att man var dummare om man inte talade svenska men mitt senare inlägg talade om presentation för en bredare massa och de flesta vill nog ta del av denna information utan att söka i några kyrkböcker eller andra arkivalier som du och jag och vll förmodligen inte läsa en massa texter av det slaget jag citerade med den stavning som gällde på den och den tiden. Du kan heller inte få alla att lära sig svenska lika lite som du kan få alla att använda samma stavning. Något annat viktigt är också att kunna anpassa sig efter målgrupp och önskemål. Har man bara databasen för sig själv och sin egna forskning så spelar det ju ingen roll alls vad som står där.