NULL Skriv ut sidan - Namnnormering

Anbytarforum

Titel: Namnnormering
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-09-23, 17:24
Jörgen, jag menar fortfarande att man ska använda en och samma stavning (i kolumner för namn). Och, nej, du har rätt i att det finns då ingen annan stavning i databasen men du har däremot fel när du säger att du inte kan få ut något ur en databas som inte matats in. Data i databasen kan du ju bearbeta på vilket vis du vill innan du presenterar den för användaren. Den bearbetningen gör man i programmeringen mellan databas och användare och du kan då ha de olika stavningsvarianterna antingen i en tabell i databasen eller i textfil eller vad som nu önskas.
 
Poängen är fortfarande densamma, att få en effektivare sökning och lägre belastning på databasen. Hur man normaliserar varje namn har sedan ingen betydelse men ska jag nu svara så skulle jag nog ändå välja Vincent eftersom den namnformen mestadels använts i engelskspråkiga länder.
 
Och, Sylvia, det hela handlar om att utforma effektiva databaser och databasdesign i stort är verkligen inget onödigt tjafs utan oerhört viktigt inom det området idag när databaser blir större och större och sysselsätter en hel del personer. Inget hindrar sedan att man anger alternativa stavningar och andra texter bokstavstroget på andra håll, t.ex. i olika fritextfält i databasen. Att släktforska är sedan inte bara att gå bakåt i historien, det beror på vad man har mest intresse av. En del vill kanske bara leta rätt på nutida släktingar medan andra helst vill slippa dessa. Tycker det är minst lika viktigt att dokumentera dagens människor för framtiden och anser att individen är det viktiga, inte namnet =) Man får givetvis skriva namnen precis hur man vill och alla har olika åsikter om det, normaliseringen syftar endast till att vara ett hjälpmedel för att få en effektiv databas och är ingen stavning som jag vill pracka på någon att följa slaviskt. Personligen tycker jag dock bara det känns fånigt att skriva Chierstin eller Kierstin då man också kan betänka att det fanns ingen stavningsstandard som gemene man följde på den tiden och ytterst få av dessa kvinnor skrev någonsin sina namn, än mindre visste hur de skulle skriva dessa.
 
För övrigt håller jag definitivt med dig om att det är olyckligt att denna diskussion hamnade här så hoppas på att någon välvillig anbytarvärd flyttar de senaste inläggen till ett bättre tillhåll. Ser dock fram emot svar och kommentarer från Svartling-ättlingar angående de lösa trådar inom släktens äldre led som jag tagit upp i mina första inlägg.
 
Arne, svenska gör sig bättre än latin på detta forum =)
 
Mvh Vincent