NULL Skriv ut sidan - Namnnormering

Anbytarforum

Titel: Namnnormering
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-09-22, 15:27
Hej Jörgen!
 
Urskiljningslös normalisering av namn, t.ex. skriva Kerstin istället för Kristina bland dagens människor, är givetvis ingen bra id? eftersom namn som förr var olika varianter av samma namn (och därför även användes omväxlande för samma person) idag är helt skilda namn. Däremot är det ju naturligtvis bra att använda en stavning för samma ord, t.ex. Kristina istället för Christina, Gustav (i mitt eget mellannamn) istället för Gustaf osv. Varför skulle det vara av ondo? Det finns ingen anledning att skriva Kerstin som Cherstin, Chierstin eller Kärstin lika lite som det finns anledning att skriva kräva som kräfwa. Visst vill man ofta ha bokstavliga avskrifter från kyrkböcker och domböcker men det är ju en helt annan sak och de allra flesta (nu menar jag inte enbart släktforskare) föredrar nog även i det fallet en text som är normaliserad till modern svenska.
 
Du har dock fel när du säger att det enbart underlättar en sökning om man i förväg vet vilket som är det normaliserade namnet. Det är bara att normalisera namnet innan man genomför sökningen vilket blir betydligt mer effektivt än att söka i databasen efter alla varianter. Det är heller ingen större svårighet att uppdatera alla förekomster om man nu skulle ändra stavningen av något namn.
 
Jag syftade inte till att normalisera allt på Anbytarforum eftersom det som du säger inte är en databas och därför inte låter sig göras speciellt enkelt. Däremot har de flesta sin släktforskning sparad i olika databaser idag och det är bra om alla lär sig skriva namn på samma sätt.
 
Du skrev:
Självklart är det så att det i en riktig databas ska vara sökfunktionen - inte de registrerade uppgifterna - som ska vara utformad för att underlätta sökningen; söker man på en stavningsvariant, så ska man m.a.o. få upp alla varianter i sökresultatet.
 
Det är en dålig lösning för en effektivt fungerande databas. Snabba sökningar är att föredra och vill man notera att personens namn stavats på avvikande sätt kan man ange det på annat håll för de som märkligt nog har intresse av det =)
 
Du har givetvis rätt i att nazistpartiet inte fick egen majoritet men de blev ju största enskilda parti i sista valet vilket väl är illa nog.