NULL Skriv ut sidan - Vaste

Anbytarforum

Titel: Vaste
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 1999-04-13, 00:49
Enligt Svenska personnamn (sid. 48) av Ivar Modéer lånades påvenamnet Silvester under medeltiden in till Sverige, men försvenskades ofta till Silvast under påverkan av inhemska namn på -vast. På det viset är det faktiskt möjligt att Vaste kan ha fungerat som en kortform till Silvester (Sylvester), även om vägen dit gick via en svensk form Silvast, som Lars Nylander nämner. Men Anders har förstås helt rätt i att det finns en lång rad andra namn som kan ha gett upphov till namnet. Modéer räknar upp Avast, Arnvast, Asvast, Bovast, Farvast, Gervast, Gudvast, Holmvast, Hälmvast, Ingevast, Kättilvast, Mäginvast, Ragnvast, Runvast, Sigvast, Stenvast, Styrvast, Sävast, Tingvast, Torvast, Vivast, Vävast, Ärnvast och Övast. Åtskilliga av dessa har varit i bruk också efter medeltiden.
 
Min uppfattning är att namnet Vaste åtminstone in på 1600-talet var ganska allmänt i bruk i större delen av Sverige. Själv har jag stött på det i Ångermanland och på Åland, här ovan har nämnts Gotland, Blekinge, Hälsingland och Östergötland. Min erfarenhet är dock att det åtminstone på 1600-talet har uppfattats som ett eget namn. Personer med namnet Vaste har konsekvent kallats så och deras barn har fått heta Vastesson utan undantag. Men när namnet började upplevas som ett eget namn och inte användes omväxlande, exempelvis Gudvast/Vaste, Silvast/Vaste, Torvast/Vaste, är förstås svårt att säga. Lars Nylanders belägg kan möjligen tyda på att Silvast/Vaste ännu på 1500-talet i Hälsingland användes omväxlande om samma person.