NULL Skriv ut sidan - Löfving

Anbytarforum

Titel: Löfving
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2002-02-25, 15:06
Nog är det väl en besvärande omständighet att namnet Blanting över huvud taget inte förekommer i det medeltida källmaterialet, som ju trots allt inte är så litet. Med den kunskapen tycker jag att det är svårt att hävda att det skulle ha inhemskt ursprung, såvida man inte också kan underbygga påståendet med ett hållbart resonemang (fast själv ser jag inte något sådant). Namntypen i sig är ju inget bevis, vi har såväl det inhemska Hemming som det tyska Henning (känt i Sverige sedan mitten av 1300-talet). Att Blanting och Löving självklart skulle höra till den förra kategorin har jag svårt att se.
 
Det faktum att namnen förekommer bland allmogen på 1500-talet är inte heller något bevis för att de är inhemska. I övre Norrland fanns påfallande många tyska namn bland bondebefolkningen på 1500-talet, vilket Roland Otterbjörk också noterar i en not i sin namnbok (sid. 17 i senaste upplagan).
 
Jag har svårt att förstå vitsen med att den bästa normerade stavningen av namnet Löving skulle vara Löfving. Att betoningen ligger på första stavelsen är väl närmast självklart, ett uttal Löv?ng har nog aldrig använts. Och om man accepterar de grundläggande stavningsnormer som används i Släktforskarförbundets namnlista, bland annat att gammalstavning inte tillämpas, så bör stavningen Löving vara att föredra.