NULL Skriv ut sidan - Dragon

Anbytarforum

Titel: Dragon
Skrivet av: Anna-Carin Betzén skrivet 2012-12-19, 18:27
Jag har kollat stadsarkivets samtliga namnregister online för perioden ca 1700-1800 i samtliga stockholmsförsamlingar, eftersom hans barn föddes ca 1720-1727 enligt MTL. Jag har hittat honom i mantalslängder och taxeringslängder 1725-1750 (han dog 1751) så han var skriven i Stockholm då. Det enda namnregistren till kyrkoböcker har gett är en son som finns i S:t Gertruds dopbok, men inte nämns i föräldrarnas bouppteckningar (och moderns förnamn stämmer inte riktigt, så i värsta fall fick mannen det barnet med någon syster till frun; det framgår inte i dopboken om modern är mannens hustru eller ej).  
 
Sen var jag inne på stadsarkivet i måndags för att se om det fanns några fler register jag kunde söka i, men det enda jag hittade var att han inte verkar finnas upptagen som borgare, samt att hans andra hustru ev bodde på borgerskapets änkehus senare. Härnäst ska jag fortsätta söka barnen i Hedvig Eleonora och Jakob och Johannes, eftersom han bott i där enligt taxeringslängden 1725 och MTL 1730.
 
Brukar det vara så här snårigt att hitta personer i Stockholm, när det nu finns namnregister?
 
(Meddelandet ändrat av acb 2012-12-19 18:46)