NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2009
Skrivet av: Per Georg Jönsson skrivet 2008-03-20, 08:17
Jag letar efter fadern till Elna Sonesdotter som enligt Hällaryd husförhörslängd föddes i Asarum 1770.
 
Finns ingen Elna i Asarums födelseböcker 1770.
 
Båtsman BB-Ä3-0134-1747 Funke, Sone Letesmåla får ett ej i födelseboken namngivet barn dec 1769. Kan vara Elna. Står i den textuttydning som finns av födelsen gårdsvis att en son föddes, men det kan jag inte se i notisen, där står det som blev döpt inte son blev döpt tycker jag! Och om prästen ej minns namnet han döpt, hur mycket kan man då lita på notisen?
 
Det finns vid tiden även en båtsman Sone Gammal i Asarum, men han får inga barn runt 1770-talet.  
 
Båda finns i soldatregistret som båtsmän, men ej i båtsmansregistret när jag söker.  
 
Har någon någon information om dessa båtsmän som kan hjälpa mig att reda ut detta? Obs, det finns två båtsmän Sone Funke i Asarum, en äldre och en yngre (far och son?). Jag är i första hand intresserad av den äldre som var gift med Elsa Svensdotter (Elna enligt soldatregistret). Jag har försökt hitta Sone och hans fru Elsa i Asarums dödsbok utan att lyckas. Kanske flyttade han. Hittar dom dock ej heller i Hällaryd där den Elna jag söker gifte sig 1793.
 
Vänliga Hälsningar
Per-Georg Jönsson