NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-03
Skrivet av: Thomas Björk skrivet 2006-09-03, 19:31
Hjälp, jag har stött på ett problem som jag inte reder ut. Så om någon har upplysningar om detta eller bara en del av det så är jag otroligt tacksam.
 
1872-07-07 föds Hilda Henriksdotter i Ärtemark. Hon flyttar någon gång runt sekelskiftet till Göteborg och träffar då Emil Hjalmar Emanuelsson f.1884-02-16 i Lycke.
 
Hilda får fyra barn:
- Alf emigrerar till Kanada och tar någon gång efternamnet Ambing.
- En okänd dotter som går bort relativt tidigt.
- Rosa (eventuellt kort för Rosamunda) gifter sig med Per Hallbäck f.1908-09-19 i Gamlestadens församling.
- Henry Bertil Erik Emanuelsson f.1907-02-15 d.1980-11-19. Han byter under 40-talet efternamn till Björk. Detta är min farfar.
 
På en gammal bild som jag har finns hela familjen med. Man ser en tydlig skillnad i ålder mellan Hilda och Hjalmar samt att Alf är nästan för gammal för att vara Hjalmars son.
 
Hilda avlider 1963-03-27 och Hjalmar 1955-04-16.
 
Hilda och Hjalmar står båda som ogifta i Sveriges Dödbok 3. Med tanke på att Hjalmar är 23 år gammal vid Henrys födelse så känns det osannolikt att han skulle vara far till alla barnen (osannoligt men inte omöjligt). Det finns också en gammal muntlig uppgift om att alla barnen inte skulle ha samma far.
 
Jag har letat i Emibas utan att hitta någon Alf som skulle passa in på min Alf. Alf borde vara född runt 1900.
 
Rosa ser på bilden ut att vara ett till två äldre än Henry som här är knappt ett år gammal.
 
Vad jag önskar veta är vem som är barnen far, vad som hände med Rosa, den okända flickans namn samt mer uppgifter om Alf och hans emigration till Kanada.
 
MVH
Thomas Björk