NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-27
Skrivet av: Bengt Gran skrivet 2005-01-26, 20:09
Hej Anna
Jag har en gren av antavlan som går in i Backa socken i början av 1700-talet. Jag har inte ägnat jättemycket tid åt denna del och Backa är ju dessutom svårforskat, som du vet. Egentligen har jag nog mest frågor.
En Niklas Olofsson i Backa Kärrsgård nämns i en avskrift av mantalslängden för år 1771, och där sägs han ha en svärfar som heter Lars. Det kanske du redan visste.
Min anfader Hans Andersson bor 1742 i Backa Kärrsgård. Hans dotter Elin (f ca 1718)flyttar till Lundby, Putsegården där hon avlider 1788. Även Hans Anderssons änka, Kerstin Helgesdotter (f ca 1686) flyttar till Putsegården, där hon dör 1762. Hon är dock troligen inte mor till Elin. Hans Andersson kommer med stor sannolikhet från Tingstad Tjörbogård.
Om du känner till något om dessa mina anor, så berätta gärna.
2 st Anders nämns under Tingstad Magård 1771 - Anders Svensson och Anders Hansson. Kan någon av dessa vara far till din Börje Andersson?
Ingen Nils eller Niklas tycks bo på Bällskär Sörgård 1771. Kanske är dina gubbar inte födda där?
Mantalsavskriften 1771 ingår i Natur och folk i Backa på Hisingen utgiven av Backa Hembygdsförening 1998.
 
Vänliga hälsningar
Bengt