NULL Skriv ut sidan - Björskog AI:2 1688-1710 s.83

Anbytarforum

Titel: Björskog AI:2 1688-1710 s.83
Skrivet av: Cristoffer Stenberg skrivet 2015-07-25, 18:44
Hej Jan Olof.
Jättekul att någon mer forskar på detta. Swen Jonsson Kruus vill jag DESPERAT komma vidare på bakåt. Han rider vad jag känner till först för Kröcklinge rusthåll i Bro socken 1676-78 vid Gustaf Ribbings kompani, Livregementet till häst. Han blir tillfångatagen av dansken den 29 juli 1678 vid Kristianstad. När kompaniet mönstras den 17 juli 1679 är han återkommen. Dock har rusthållet en ny sventjänare, varav han rustar sig själv och rider vidare som volontär.  
 
Han blir 1680 rusthållare på Stentorp i Björskog socken för samma kompani som ovan, då han gifter sig med Barbro. Där rider han själv till 1697 då han skaffar en sventjänare. Barbros första man Johan Johansson var rusthållare och ryttare där före. Han dog i skånska kriget före den 12 juni 1678.  
 
Johan och Barbro gifte sig den 1 oktober 1671 i Björskog socken. Dom verkar bara ha fått ett barn, denne Peder (Peter) Johansson (Jäger?). Honom hade jag gett upp att finna då det inte framgår vart han flyttar från efter  Stentorp. Jag tar gärna hans uppgifter.
 
Jag tror mig även veta att Johan Johansson var son till en kornett eller fänrik. Har för mig att jag sett det i någon rulla.  
 
Angående Swen så har jag ingen aning om var hans födelseort är. Jag har även som du tänkt att det kan vara Västerås.
 
Mvh Cristoffer Stenberg