NULL Skriv ut sidan - Liitiainen født ca 1616 (1626) i Gestrikland

Anbytarforum

Titel: Liitiainen født ca 1616 (1626) i Gestrikland
Skrivet av: Helge Siljuberg skrivet 1999-08-02, 20:43
Hei.
Takk så mycket, men det er mulig du har en liten feil. Hvis det er de samme som jeg kjenner til, er Henrik Henriksen Himainen født i Orsa ca 1625, og Ingeborg Mortensdatter Liitiainen født i Gestrikland ca 1641. Disse var gift og ryddet Galåsen i Trysil. De hadde mange barn, men jeg tror den gode Henrik var gift en gang før. Jeg har barn som følger: Anders, Ingeborg, Kerstin, Henrik, Marit, Kari og Anne. Marit ble gift med Daniel Sigfridsson Siekkinen og hadde iallefall en sønn som Pål f 1691 i Lutnes i Trysil og død 1751 i Aspberget. Han var gift med Lisbet Pålsdatter og hadde barn: Pål, Ingeborg, Brita, Daniel, Erik, Mattes og Sara.  
Det har seg slik at det er en norsk etterkommer som forsker i denne slekten idet slekten ryddetr i Håberget i Elverum en gang i forne tider.  

En annen sak, hvor har du opplysningen om at Morten og Kari døde i Risberget. Jeg har fått opplyst at de solgte sin eiendom i Risberget 1691 og flyttet utenlands. Men jeg er som sagt nettopp begynt med dette så jeg har mye å lære og enda mere å forske i. Men det lyder litt merkverdig at man flytter til utlandet i en alder av 65 år etter å ha ryddet og bebodd en ny eiendom endel år. Så vi får se hva som dukkere frem etterhvert.

Helge