NULL Skriv ut sidan - Erik Johan Baudin (Bodin) skräddare från Gävle?

Anbytarforum

Titel: Erik Johan Baudin (Bodin) skräddare från Gävle?
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-05-16, 23:32
Tack för förklaringen, Håkan.
 
Jag har sett när Olof Bodin får sina barn, att det är 2 st faddrar till hans barn som också heter Bodin. Det är Lars Bodin ( står som skräddare någonstans och som regementsskrivare någon annanstans, men det kan ju eventuellt vara 2 personer Lars Bodin ) och Jungfru Barbro Bodin som nu vistas i Stockholm och har en annan som träder in som fadder istället för henne själv. Jag skulle kunna tänka mig att dessa är Olof Bodins syskon. Olof Bodin kan ju eventuellt ha fler bröder och Erik Johan Baudin kan ju vara en son till någon av dom. Även om han inte är son till Olof Bodin så kan han vara ett syskonbarn. Jag tror att Bodin och Baudin ändå är släkt på något vis. De har samma sorts namn till sina barn, Wilhelm, Carl, Fredrik, sedan har även EJB namnet Magnus som verkar till att vara ett viktigt namn i hans släkt de kommande generationerna.
 
EJB har ett barnbarn som döptes till Ottiliana ( som är rätt ovanligt, utom hos adeln där det förekommer som namn. Det kan ju tänkas att Erik Johan Bodin/Baudin delar en del gemensamma anor ändå med Olof Bodins son Fredrik Bodin t ex. )
 
Ottiliana Carlissa föds 23/1 1829 i Tyresö, far är lumphandlare Carl Fredr. Lundström, mor är Hustru Anna Lisa Baudin, där barnet efter upvist Dog sedan fött och döpt ( Tyresö CI:6 bild / 46 )
 
Familjen finns också i hfl, Tyresö AI:7 bild / 1270, sid / 122
 
Om du söker i den finska databasen HISKI så finns det en del Bodin och Baudin. Där stavas namnet på något av EJB:s barn Bodin, någon gång Baudin