NULL Skriv ut sidan - Ramkvilla dödbok 17740725

Anbytarforum

Titel: Ramkvilla dödbok 17740725
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2010-02-28, 10:20
De två bokstäverna ut - är ju samma i båda texterna. Kanske kan jag få ut något. Min uppfattning om de båda textstyckena, så är det samme författare till båda. Då skall det vara kyrkoherden i Fröderyd Andreas Colliander. I folkets minne var han en nitisk och rättskaffens man. .....folket på hans tid synes ha varit obändigt varför han för sitt nit fick flera motståndare. Detta måste vi ta med oss när han skriver eftermälen om sockenborna i annexet Ramkvilla socken.
 
Nu är det nio år mellan skrivningarna och Andreas är 54 år då han skriver om Erik Svensson, så pennföringen har ändrats något. Fortfarande drar han samman två bokstäver så de kan uppfattas som en. Ordet sedan - där är de två sista bokstäverna dragna samman. Då finns en förklaring till det som jag läser uti kan bli utan.
 
Fortfarande vill jag ha att det står -åtel- i första textstycket. För uppförande, uppträdande, beteende, skick finns ett ålderdomligt ord -folor och då skall vi ha i åtanke att det är i negativ betydelse. (Se Ord för ord Nordiska Uppslagsböcker). Ordet fol kan man än i dag få höra om någon.
 
Ordet allmänhet är också ett substantiv. Till skillnad från den övriga ortsbefolkningen har prästens avsikt varit att beskriva Erik Svensson i livet varit en stilla, eftergiven och foglig man, som gärna besökt kyrkan.
 
En trolig analys med mycken fantasi.
 
Mvh/Rune