NULL Skriv ut sidan - Görslöv födde 1738

Anbytarforum

Titel: Görslöv födde 1738
Skrivet av: Mats Pettersson skrivet 2013-09-08, 14:52
Hej Markus!
Här kommer lite Langiana, som kanske passar bättre under Lang-fliken, men som moderator avgör Du sådant? J. M. Lang var son till kronolänsmannen Johan Peter Lang (i sin tur son till vice pastorn i Kyrkheddinge Niklas Lang) och hustrun Cecilia Böös. Dansmästaren Lang hade två ”musikersvågrar” av Tengvall-släkten samt i Kristianstad en brorson, boktryckaren Herman Lang. Min fråga. Var dessa i nära släktskap med klockaren i Görslöv?    
Utdrag ur:
Dansmästarna vid universiteten i Uppsala och Lund Ett nytt bildningsideal formas Eva Helen Ulvros.
Johan Lang, den siste dansmästaren vid Lunds universitet, i tjänst 1817-1855, finns nämnd i ett inventarieprotokoll från den 14 maj 1822, under rub riken Inventarium öfver Dans Scholans Tillhörigheter. Dansmästaren hade hävdat att när han tillträdde befattningen fem år tidigare, fanns inga ”till academien hörande mobilier” i danssalen. Lang framförde sina klagomål inför förrättningsmännen. Enligt Langs beskrivning förefaller inte förhållandena ha förbättrats för dansmästarna. Ännu hade de ingen offentlig undervisningslokal, lönen betalades inte ut som den skulle, och de fick dessutom själva bekosta bänkar till sina elever. Vi får inte veta något om undervisningen, men upplysningen om att Lang önskade stänger till rummet tyder på att det är de klassiska positionerna och övningarna från den franska skolan som tränades, helt enkelt det vi kallar balettundervisning (Räntekammaren och kontoret. Serie E VI a, Inventarium öfver Academiens Mobilier 1764-1846. Inventarium öfver Academiens Mobilier 1822-1839, LUA). När Johan Lang gick ur tjänst 1853 och avled två år senare, ersattes han inte.
Utdrag ur mina skriverier:
Under 1840-talet gav dansmästaren vid Lunds universitet Johan Magnus Lang årligen ”dansinformation” i Kristianstad. Den 14 maj 1842 annonserar direktör Lang i Skånska Posten: I början af instundande höst ämnar undertecknad i Christianstad öppna en dansskola, der undervisning mot vanliga villkor kommer att meddelas och i slutet av augusti - lagom till dansmästarens avresa till akademin - hölls slutövning i form av en assemblé: fredagen den 26 dennes blir å Frimuraresalen slutöfning med mina härvarande elever, hvarvid af dem komma att utföras: Pas de Trois efter Herr Bochsas musik till Bajadären, Francaise och Kadrilj med nya tourer och Galopp-Kadrilj ...
 
Professor C. F. Fallén, ofta boende på Kiviks Äsperöd, skriver 1821 om sin ”kollega” professor Sinius, som var prost och pastor i närliggande Ravlunda: . sedan enda sonen avlidit och mycket blivit begråten, återstå tre snart vuxna döttrar, som i sällskap med mina, fick af Direct. Lang undervisning i dans för tre år sedan.
Hälsar Mats