NULL Skriv ut sidan - Domböcker Örebro 1678

Anbytarforum

Titel: Domböcker Örebro 1678
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2006-07-17, 16:56
Det var inte så lätt att hitta  någon bättre bild men jag hittade i alla fall en notis som gör gällande att ordet jag söker är en plats. Det står i en notis ”Olof Nilsson från ?” Kan det stå Sigtuna kanske? Det saken rör är en tvist mellan en denne Oluf Nilsson som jag förstått måste varit en son till herr Nils Rundelius och Olufs styvmoder h Margareta Jacobsdotter om något som kallas Dahlbogården. Mitt intresse i detta gäller främst Dahlbogården eftersom det i en notis från domböckerna för 1676 står att  en förmodad släkting till en av mina anor ”tillhåller i Dahlbogården, säger sig vilja bliva fatburshustru vid Myröö.” Med tanke på att det står ”tillhåller på Dahlbogården” kanske man skall tolka det som om damen i fråga var anställd på Dahlbogården och inget annat? Finns det några sådana källor som behandlar vilka som var anställda på en gård på 1670-talet
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/91775.jpg)
 
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/29510/91776.jpg)
 
 
Hittade denna notis som även det gäller en arvstvist mellan ovan nämnda personer:
”Anbelangandes Oluf Nilsson Sigtuna? begäran om som … detta på wällärde Herr Oluff i Kijhls wägnar om förbud och Arrest på der penningar som styfmoder h. Margareta Jacobsdotter har att fordra af Ander Persson för sin pratention i Dahlbogården angående några stridigheter dem emellan ähr om arfskap i Kijls prästegårdh. Så emedan rätten ……. af om förlikning dem emellan oprättat in Martio förledes sedan arfskiftet höltz , af hederlige och för… män underskrifen, all wydare ….. om bemälte arfskap woro dödat och ophäfver, understigandes hwad som i församblingen kunde uthstå, kan rätten ucje sin ned hwad fog han eller Herr Oluf sådant beagärer uthan den der ännu något wydare hafver sig emmellan , må der detta urhföra på ort och ställe som  wederbör, deth bäste der gitta”.
 
”Wällärde herr Oluff i Kijhl” har jag tolkat som en kyrkoherde eller prost, för visst skrev man väl wällärde herr om sådana personer? Kan man då även anta att ”herr Nils Rundelius” var en kyrkoherde eller något liknande? I så fall kanske det finns uppgifter i Herdaminnena om dessa båda kyrkans män?
 
Mvh
 
Birgitta