NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-21
Skrivet av: Göran Gunnarsson skrivet 2012-11-15, 08:16
Lotta och säkert fler, många undrar varför man skulle lägga ner så mycket arbete på att notera alla födda 1793-1818.
Jag vilja nämna till alla släktforskare att om man har mycket släkt i samma socken och det finns en lucka, så som den i Jämshög, är det till slut en fördel att anteckna alla man hittar i den luckan och få en födelsebok, även om den inte är komplett. Man kan till slut tjäna in den tiden man lagt ner på ett sådant projekt. Även om det finns en kan man göra en egen då det är lite av tjusningen i forskningen, eller hur?
 
Vilket datum man använder sig av som födelse när det inte finns en bok kan nog ingen säga är rätt eller fel, men det finns bra och mindre bra val. Jag väljer oftast det datum som anges i flest källor. Hur andra väljer vet jag inte.
 
Att ta betalt för ett sådant arbete är inte heller fel utan snarare kanske bra, eftersom man ofta lagt ut pengar och behöver ha igen en del så man kan fortsätta sin forskning. Själv lämnar jag inte ut mina jordeböcker m.m. från 1500-talet fritt tillgängligt eftersom det har kostat mig mycket att hitta dem. Det är som om ArkivDigital, Genline m.fl. skulle vara gratis. Då skulle mycket forskning upphöra.  
När man hänvisar till ArkivDigital så är det ingen som påpekar att det kostar pengar att abbonera och det samma gäller väl när man hänvisar till M-B:s hemsida? Hennes sida är väl inetablerad och har funnits längre än både ArkivDigital och Genline.
 
MVH
Göran