NULL Skriv ut sidan - Mystisk bild från morfars farfars fotoalbum

Anbytarforum

Titel: Mystisk bild från morfars farfars fotoalbum
Skrivet av: Emil Broling skrivet 2013-07-29, 07:51
Javisst det stämmer att det är den Johan Axel Broling du skriver om! Finns lite mer info om honom på bild #136054 i Porträttfynd. Håller på att lägga in alla porträttbilder från albumet där.
 
Ang emigranter så hade han en lillebror vid namn Karl (Carl) Isak Broling, född i Dillnäs 1861, som emigrerade till Massachusetts 1892. Han gifte sig med en Elisabeth 1897 men de fick såvitt jag vet inga barn. Han avled 1905. Har en bild på honom och hans hustru och de ser inte ut som paret på bilden.
 
J.A hade även en son vid namn Knut Adolf (Adolph) som flyttade till Massachusetts 1904, endast 9 år gammal. Han bodde då tillsammans med ovanstående personer. Deltog sedan i första världskriget och blev skadad, levde sen ända till 1980. Tror inte heller att han fick några barn. Han känns kanske lite för ung för att vara mannen på bilden.
 
J.A hade också en annan son som hette Axel Julius Broling som var sjöman runt Sveriges kust. Tänkte på om det är en sån mössa mannen på bilden har? Han föddes dock 1898 så han känns också för ung.
 
Några kopplingar till Ryssland eller andra emigranter har jag inte hittat. Vad får det att kännas som Ryssland tycker du?
 
Och ja, jag tycker också att kvinnan ser mörkhyad ut.
 
Visst står det någon i fönstret?