NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-mars-10
Skrivet av: Ulf Tingström skrivet 2000-03-10, 20:11
Ruthberg, Nils (108). Sjöman , Arbetskarl, Fiskare. Född 11 november 1789 på Kaungs, Väskinde, (I). Död genom drunkning 18 oktober 1848 vid Brissund, Väskinde, (I). Begravd uti fattiggården på Väskinde kyrkogård 17 november 1848.  
Levnadsbeskrivning  
Under uppväxten är han tidvis hos morbrodern vid Qviungs, är bonddräng hos några bönder och är en tid på sjön. Flyttar hem och övertar hemmet efter modern. Gifter sig och försörjer sig antagligen med dagsverken och med fiske År 1929 när Nils är 40 år får han av bonden vid Kaungs ( som är gift med hans kusin ) arrendera ett halvt tunnland odlad jord. Det betalas med ett inteckningslån Avskrift av kontraktet.  
Undertecknad bortarrenderar från mitt ägande ett halft skattehämman Kaungs i Väskinde socken, ett halft tunnland odlad jord beläget i mitt såkallade Samuels-stycke på femtio års tid räknat från nedan stående dato till arbetskarlen Nils Ruthberg, för en överenskommen och redan erlagd summa stor femtio/50:- riksdaler riksgäldes sedlar. Och som första som sista summan betald är, så avhåller jag mig och efterkommande på beskrivne tid nämnde jord och tillägnar den samma bemälte Ruthberg hans hustru och arvingar att nyttja och bruka som dom bäst synas. Försäkras af Väskinde den 12 oktober 1829 Olof Kaungs Som vittnen intyga vi riktigheten C.M. Bränningh C.A. Lindell  
Dottern Elisabeth flyttar hem och bildar familj, så det blev väl lite trångt. Nils och Stina skriver ett testamente som lyder lite avkortat.  
Jag Nils Ruthberg och min kära hustru med vårt samtycke giver och testamenterar all vår egendom både i löst som fast, till min måg Nils Magnus Molin, och min dotter eller hans hustru Eleonora Catharina Elisabeth, att äga rättighet begagna och hålla i dess ordning vad som bristfälligt vara kan, och efter ovannämnde Nils Ruthberg och min hustru Maria Christinas död äga som det befinns samt med jordens återstående arrendekontrakts innehåll. Samt i vår levnads tillsyn med föräldrars vårdnad åtnjuta, å vid dödstillfälle efter husets råd en kristerlig begravning erhållas. mm mm. Väskinde den 11 januari 1845.  
Fortsättning på Nils liv fortsätter delvis i dottern Elisabeths akt.  
Gift 5 mars 1818 i Väskinde (I) med  
Tingstedt, Uddin, Maria Christina (109). Född 7 november 1788 i Tingstäde, (I). Avled i bröstsjukdom den 16 mars 1854 på Kaungs grund, Väskinde, (I). Begravd 25 mars 1854 på Väskinde kyrkogård, (I).  
Levnadsbeskrivning  
Maria gifte sig 1811 med sjömannen Jacob Uddin. Fick två barn som båda dog som små. När Jacob dör i södra Frankrike 1814 är Maria ensam. Vid bouppteckningen som sker vid arbetskarlen Ruthberg i Väskinde 1817 är tillgångarna. 16 riksdaler kontant. Järnsaker på två kannor, 1 sopptalrik, 1 flat tallrik, en gammal klädkista med lås, 2 gamla stolar = 0,34 Några gamla sängkläder fanns men kunde i avseende på dålighet ej värderas. Summa tillgångar 16,34 Riksdaler. Jacobs mor sjömansänkan Christina Fillerus avstod från sin arvslott.  
Far  Tingstedt Rasmusson, Jacob (116). Född 10 november 1752 i Trädgårds Tingstäde (I). Styrman. Avled genom drunkning  1793.  
Mor  Tingstädt Möllerström , Judit Maria (117). Född 5 april 1765 i Slite (I). Död 16 mars 1854. Begravd.  
Gift 1:o 21 februari 1811 i Tingstäde (I) med  
 Uddin, Jacob (846). Sjöman. Född ****. Död 26 mars 1814 i Marseille södra Frankrike.  
Barn  , (1144). Född ****. Död Barnet dog innan fadern.  
 , (1145). Född ****. Död Barnet dog innan fadern..  
( Maria Christinas bror Gustav var ”Nattman” i Visby)
Nils & Maria hade fyra barn, om dottern Elisabets livsöden har jag 4 sidor (a4) Hon var gift 3 ggr och blev änka lika många ggr, sista gången när min farmor var 39 dagar.
Boplatsen är kvar i samma släkt.