NULL Skriv ut sidan - Lundell, Ulf (f. 1949)

Anbytarforum

Titel: Lundell, Ulf (f. 1949)
Skrivet av: Ulf Berggren skrivet 2003-08-08, 23:19
Jaha, så blev jag släkt med Ulf Lundell då...
 
För jag har nu fortsatt på den början av Sörmlandsdelen som Torbjörn presenterar ovan, eftersom det var intressanta socknar. Och det gick snabbt ihop. Nedan kommer fortsättningen på ana nr 47, men låt mig först rätta en sak ovan. Hennes födelsesocken stavas Forssa, inte Forsa. Möjligen har Torbjörn lurats av att det står fel i Holgers sockenlista på denna punkt? (Detta bör alltså rättas även i Värmlandsanor). Hon föddes iaf i Stavåsen där, och dagsläget för förfäderna är:
 
94. Erik  Kjällström. Född 1757. Torpare o skräddare. Adress Stavsjöstugan, Forssa sn.  
Gift med
95. Margareta  Källberg. Född 1768 29/7 i Hässeläng, Forssa sn.
 
190. Alexander/Abraham  Källberg. Född 1744 22/11. Trädgårdsmästare. Adress Hässeläng, Forssa sn.
Gift med
191. Karin  Larsdotter. Född 1739 19/6 i Vikängen, Forssa sn.
 
380. Anders  Källberg. Adress Hässeläng, Forssa sn.  
 
382. Lars  Nilsson. Född 1702 i Mosstorp, Flen sn. Död ca 1782 i Hässeläng, Forssa sn. Bonde. Adress Fasttorp o Vikängen, Forssa sn.  
Gift med  
383. Anna  Jonsdotter. Född ca 1704. Död 1775 i Forssa sn.
 
764. Nils  Larsson. Född ca 1673. Död 1748 i Forssa sn. Bonde. Adress Mosstorp, Flen sn o Fasttorp, Forssa sn.
Gift med
765. Brita  Olofsdotter. Född ca 1674. Död 1751 i Forssa sn.
 
1528. Lars  Eskilsson. Bonde. Adress Mosstorp, Flen sn.
Gift med
1529. Agneta.
 
Vi kan alltså konstatera att Mosstorp i Flen kommer in även längre tillbaka i tiden.
 
Själv härstammar jag ifrån en syster till ana 191 och är därmed 8-männing med Lundell. (Det blev en snabbvariant av de gemensamma anorna nu, med bara årtal, ej datum. Jag lär återkomma med utförligare uppgifter i samband med att resten av Sörmlandsdelen utretts.)
 
Iofs har han aldrig tillhört mina favoritartister, men jag gillar åtminstone Öppna landskap...