NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-18
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-01-17, 17:40
Hej Tommy! Jag har sett i många böcker att skådespelaren Max von sydow skall härstamma från Stormor i Dalom!
 
Thorbjörn Fälldin skall såvittjagförstått härstamma från en bror till Stormor i Dalom, storbonden i Helgum: Christoffer Bure. Han skall även ha varit både riksdagsman och länsman.
 
När det gäller ryska Tsarfamiljen, så har jag bara sagt att en av linjerna från Hans Larsson Björnram (Margaretha Hansdotter gift med Mårten Boije av Genäs och vidare nedåt) verkar sluta i den ryska Tsarfamiljen, det är allt. Jag har sett linjen utlagd på internet och har skrivit ut den här på denna rubrik (tror det var denna), se ovan! Jag vet inte om den är 100% sann men hoppas att någon Bure-forskare skall sätta tänderna i detta!
 
När det gäller Ivar Kreuger så är det riktigt att han startade sitt byggföretag tillsammans med en man som hette Toll. Ganska tidigt delades dock företaget upp i olika delar och Herr Toll tog hand om byggverksamheten. Krister Littorin blev anställd av Ivar (de var gamla klasskamrater från Tekniska Högskolan i Stockholm) redan 1914 så han var med om uppbyggnaden av världskoncernen. Nu kan inte jag säga exakt hur mycket Krister fick betyda när det gäller att skapa det enorma konglomeratet men han hade gjorde viktiga förhandlingsresor runtom i Europa under 1920-talet när det gäller tändsticksbranschen och han blev så småningom VD för Svenska Tändsticks (Sverige största företag under denna tid). Han var även - så vitt jag förstått vice VD för hela Kreuger-koncernen. Det var även han som stod för de viktiga - och ödesdigra - stödköpen av Kreugerpapper i början av 1930-talet. Det var även Krister som fann Ivar skjuten på sängen i Paris den 12 mars 1932, även ett av avskedsbreve var adresserad till honom.  
 
Frågor man kan ställa sig är: Vad skulle Arvid Horn ha varit utan Samuel Barcks stöd? Hur skulle det ha gått för Gustav II Adolf utan bistånd och råd från den vise Axel Oxenstierna - skulle Sverige ha blivit en stormakt då? Hade Ivar Kreuger orkat bygga upp sitt imperium utan sin trofaste vän Krister Littorins vänskap, stöd och hjälp?
 
Och ja...jag tycker mig se Bure-drag i Ivars ansikte!
 
Vänligen
 
Ulf