NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-25
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2006-01-24, 18:33
Här ser det ut att ha  spårat ut ordentligt,
det sista 24 inläggen ger mej inget svar vad som disskuteras så när jag gick in på äldre inlägg för en sådär 30 inlägg sen var en diskution om Birkarlar och deras anknytning till Buresläkten  
jag har en bok hemma om hövitsmannen Per Clemetsson som härstamma från klemets hemmanet  Alvik nr 4 i Luleå socken han kom från en Birkarl släkt och var själv Birkarl, det jag undrar över är två saker genom sitt gifte med Anna Mårtensdotter skulle han vara ingift i Bure släkten hennes mor skulle vara Margareta Kenicia som var gift två gånger med Mårten och  Per olsson som var styvfar till Anna.
Vi vet ju att På annas sida fanns Birkarlsläkten Köningsson (Kenicius)som kom ifrån stamhemmanet Kåddis i Baggböle.1606 fick han sitt sködebrev.  
den ena frågan Hövitsmanen och Sköldknekten Per Clementsson räknas han som frälseman ?  
 
Utdrag ur boken Per Clemetsson och hans ättlingar ....
Det flesta sköld knektarna begärde ej introdution på riddarhuset men detta är som känt fallet med en lång rad mycket gamla frälse ätter i de flesta fall börja också de flesta ätte -namnen andvändas jämförelsevis sent.Axel oxenstierna ifrågasatte ej 1625 adelskapet när ståtthållaren i jönköping Sten claesson på grundval av sköldbrevet 1606 begärde att få uppta sin mormors brors vapen ,eftersom han var ståthållare kunde anses med särskilda förtjänster och sålunda uppfyllde kravet i bestämmelserna från 1606,Sten Carlsson erhöll introduktion 1627 och elgenstierna har inte bestridite den intrduktion ovanstånde redogörelse bör förhoppningsvis skingra dunklet kring frågan om hurevida sköldkenktarna anses som frälsemän,tillhörande den så kallade Knape-Lågadeln.
 
Den andra frågan är om släkten Grubb också kunde vara av Knape eller lågadelsläkt ej introducerad och skölde brevet kan ha försvunnit som hände ibland, jag tror det är heraldiska föreningen som tecknat av Grubb sköld märke vilket tycks vara Ren stånde åt väster, är det någon som känner till mer om det?  
 
Mvh Marc