NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-25
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-01-22, 12:15
Hej igen. Jag har funderat lite över vad Lennart Lindström har sagt ang. en eventuell kulturellt högstående germansk bosättning efter Öster-botten kusten, det kan ju ha varit Bronsåldersfolket! Dessa människor är ju ett mysterium för forskarna (1800-500 fKr), dels för deras höga kultur och dels för att de plötsligt försvann! Jag tror personligen att detta sjöfarande folk var: Kelter!(Detta är bara min personliga uppfattning utan vetenskapligt stöd).
 
De bodde efter kusterna ända upp hit i norrland. De var konstnärligt begåvade då de ristat in så mycket av sina berättelser på bergshällar runt om i Sverige. Vid 500-talet före Kristus försvann de plötsligt, kanske beroende på klimatförändringar. Jag tror att de helt enkelt satte sig i sina båtar och drog söderut, mot England/Skottland/Irland istället, där det fanns ett mildare klimat. Dessa Kelter var ju Germaner.
 
Sedan inträdde Järnåldern(500fKr-1050eKr) med en betydligt lägre stående kultur och primitivare folk. Kanske att det var nu som Svearna och Kvänerna började att befolka Österbotten kusten?
 
Vad säger Panelen?
 
Källor: Svensk Upplslagsbok. Boken: Svensk Historia utgiven 1984 av Göte Göransson.
 
Vänligen: Ulf.