NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-26
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-10-21, 09:33
Jag försökte hänga med i svängarna i ditt resonemang Anders om jag uppfattade dej rätt så menade du att se äldre bure generationerna och de ej belagda generationerna kan man ej lägga in i Buresläkten ,ja tex pga av osäkerhets faktorn.och hör och häpna där håller jag med dej jag tycker också man skall visa en tydlig gräns där det inte heller är belagt. men som Per Åke sa så har Urban Sikesborg och många andra även jag håller med om att Farteng unge eller Fale Bure d.y får anses som stamfar längre än så kan man inte belägga, och det finns även dom som tar hans son Herse som stamfar. och där ifrån som du höll med om är det sammanbundena släktlinjer jag själv har 8linjer på min farmors och farfars sidor.Per Åke och (vi Bure forskare) har väl lite olika åsikter om Farteng unge men det betyder ju inte att man skall peka finger och säga att den andre har fel jag har sett dina disskutioner på rötter med både kaj Jansson som jag ser som en av de kunnigaste i medeltid historia på rötter och även disskution med Urban sikesborg och jag har märkt åskitsskillnader där jag håll med dessa två i argumenten. med det sagt så behöver inte vi per åke disskutera Farteng Unge ect för då vet du redan var jag står. Sen om Buresläkten är adlig eller inte det är rätt svårt att förstå den frågan för Alla vet ju att Buresläkten är aldels släkten nr.126  om man kollar med riddar huset var nr 126 Bure släkten förut med start Tord i Byr ....,nu är den med start Laurentuis Svenonius sen har man disskutionen var det en adlig släkt för 1600 talet för det är det väl inte ens någon som tvivlar?? jag men ar att det var det även på 1300talet och 1500talet. och det är en disskution som kan bli rätt lång där slutar jag det här inlägget nu . Mvh Marc