NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-08
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-04-08, 13:57
Jag har ägnat mycket tid åt (Norrbottens och) Västerbottens historia de senaste månaderna. Verkar bli ett evighetsjobb, för materialet får jag inte att stämma  
 
Generellt verkar Västerbottens historia 1000-1600 för mig betydligt osäkrare och svårbedömd än Norrbottens. Torneås centrala ställning som enda handelscentrum i norr gör att händelser också har noterats för andra platser i Norrbotten, men mera sällan för Västerbotten. Flera för mig oförklarliga skillnader fanns också, när siffermaterial för Norrbotten kunde ställas mot Västerbotten.  
 
Jag kan bara tolka detta som tecken på, att större handel över andra kanaler (Gävle-Ryssland?) fanns i Västerbotten än Norrbottens till Stockholm, vars statistik finns tillgänglig. Eller var västerbottningar latare alt mindre driftiga, vilket dock Buregenealogin genast motbevisar. Frågan blir: Hur långt kan därför ”Gustav Vasa-materialet” tolkas?  
 
När siffror inte stämmer hyfsat med andra faktorer, blir det mycket svårt anta vad som verkligen hände. Osökt kommer frågorna: Utvecklades en för Västerbotten annorlunda ”försörjnings- och dito värderingskultur”? Vilken lokal betydelse hade Bureätten (och kanske andra liknande ätter?) för försörjningen? Hur fungerade distributionen, dvs omvandlingen från export av fisk och skinn till livsnödvändig import av spannmål, kläde, salt, järn mm? Jag ska återkomma senare med mina funderingar kring detta utifrån denna vinters undersökningar. Men det blev långt svårare än jag trodde.
 
Kan dock vidarebefordra de bästa källorna jag funnit för södra Västerbotten. De är standardverket  Westin: Övre Norrlands Historia (1962), med massor av fakta (som vanligt dock mera om Norrbotten än Västerbotten) och Fahlgren: Umeå Sockens Historia (1970). Västerbottens Museum har också sagt mig, att där finns allt man vet. Kan bara hoppas att arkeologiska utgrävningar vid Botniabanan ger nya fynd  
 
Dessutom har jag en tjock bok om Umeå Stads Historia liggande någonstans. För mina syften är den ganska ointressant, men om jag minns rätt, så påtvingades bygden en stad mot deras vilja. Kungens första försök 1588 blev i alla fall ett fiasko, som självdog. Andra försöket 1621 överlevde staden genom att borgarna också kunde leva som bönder med äkrar utanför staden, eller också ägde de gårdar i byarna närmast staden. (Staden blev bara ännu en beskattning för omgivningen)