NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-08
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-04-08, 09:27
Jag har nu hunnit kolla som hastigast i Lars Magnussons Sveriges ekonomiska historia, även om jag redan glömt på vilken sida. Det var i ett av de första kapitlena, i närheten av rubriken Befolkningen. I vilket fall, där refereras en studie av utvecklingen under perioden 1400-1600. Av den framstår det som att det rådde en senmedeltida agrarkris i Sverige, men att bygderna söder om Ödmåren kommer ur denna under 1400-talets mitt. I norr varade den dock till 1400-talets slut. Det intressanta är att studien, som delvis baseras på tiondeinkomster, kommer fram till att dessa stagnerade redan på 1550-talet i till exempel Uppland, men inte förrän under 1500-talets slut i Norrland. Detta är ett tecken på att det kanske inte var så enkelt att Norrland hamnade i stagnation redan 1550. Det tycks också som att tiondeinkomsterna är ett rätt gott mått på inkomsterna i ett område, då de sjunker när det plundrats, extrabeskattats etc.
Dock, jag har inte studerat denna studie i original, och vill därför inte uttala mig om den fullt ut.