NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-08
Skrivet av: Nils Olofsson skrivet 2005-04-07, 18:50
Anders Ryberg,
 
denna diskussion leder uppenbarligen ingenstans.  
När har jag pratat om utvecklingen i Skellefteå? Jag har heller aldrig pratat om hela Norrland utan om norra Sverige och då i synnerhet regionen norr om Umeå, m a o det gamla Västerbotten-den region som Burediskussionen främst berör.
 
Du ger uppenbarligen inget stöd åt resonemanget att de politiska förändringarna i och med Vasa, starkt bidrog till bryta en positiv utveckling i norra Sverige och att de medförde en nära 200-årig stagnation.
 
Jag finner fortfarande din argumentation dubiös då den mera tycks handla om i vilken landsända det var svårast för befolkningen.  
Ett slags kverulanternas mästerskap.
 
Befolkningen i norra Sverige hade uppenbarligen en god beredskap för missväxtår och klimatförändringar under 1500-talet. En nedåtgående spiral tar fart när de, genom politiska förändringar, blir hänvisade till jordbruk som enda utkomst. Jag hävdar att denna politik blir speciellt kännbar för norra Sverige med dess långa vintrar och allmänt sämre betingelser för jordbruk.
Du möter denna argumentation med att jordmånen var lika dålig i Småland.
 
Jag kan inte säga vilka argument du borde ha framfört. Jag kan bara säga att din nuvarande argumentation inte övertygar och framförallt är dubiös i sitt syfte.  
 
Är poängen att även mellersta- och södra Sverige hade det lika svårt eller svårare och att även dessa regioner gick in i en 200-årig stagnation? Eller är poängen att alla hade det lika svårt men att bara Norrland gick in i en stagnation på grund av att befolkningen inte var av lika segt virke?