NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-21
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-02-04, 09:55
Ingrid
Har ingen aning. Gissar mer på nätverk-för-inflytande teorier om den rätta läran i Bureättens fall. Vi gör ofta felet att studera historien utifrån vår egen tids eller senare tiders värderingar i stället för att sätta oss in i dåtida situation.  
 
I slutet på 1500-talet var få patriarkat vare sig gamla eller stabila. De flesta var ännu uppkomlingar. De ledande äldre svenska frälsefamiljerna halshöggs i alla avseenden vid olika blodbad på 1500-talet. Gustav Vasa och hans söner ägde Sverige. Andra kämpade mot det svenska kungahuset och för påvekyrkan hos katoliken kung Sigismund i Polen. Situationen var mycket osäker och speciell denna tid.
 
Kyrkan var ändå en (kanske för oss ofattbar STOR) maktfaktor, som förlorat tidigare cemtralstyrning från Rom, och som nu måste fås in i ordnade samhällsformer via riksdagsbeslut 1600-1630. Noteras kan också att kungahusen försökte öka maktbaser, minska konfliktrisker, skapa allianser genom giftermål på samma sätt som Bureätten. Så metoden var ibruk ute i Europa utan att kallas vare sig patrarkat eller matriarkat.
 
Jag själv har inga svar. Bara massor av obesvarade frågor. Ser Bureätten som ett unikt fenomen 1550-1630 (före inträdet i 30-åriga kriget en unik period i vår historia). Det finns ännu gott om källor, som långt ifrån utforskats ur perspektivet hur såg DE PERSONLIGA NÄTVERKEN ut. Då kanske man kan ge säkrare svar.
 
Skriver mina inlägg här för att få andra att upptäcka denna unika och väldokumenterade gamla kyrkliga släkt. Så fort jag gläntat på locket, dyker något intressant upp. Mest bara mera frågor som ovan. Sällan svar.