NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-21
Skrivet av: Lennart Lindström skrivet 2005-02-03, 19:12
Erik berör kärnfrågorna för Bureåtten.  
 
1. Varför kommer alla viktiga personer in via ingiften av döttrar eller via mödrar
2. varför anger Johan Bur?us sitt eget släktskap till Bureätten via sin mor och mormor
 
Vet någon svaret? Inte jag i alla fall.  
Själv spekulerar jag ibland utifrån ovanstående inlägg i, att Buregenealogin (som borde vara klar i sina tidigaste versioner ca 1600) måste varit känd bland berörda ledande personer via Johan Bur?us stora kontaktyta. Man hade inbördes släktband, inte rakt utan just mera i sick-sack.
 
Men Buregenealogin kan då ha spelat rollen som ett politiskt enande instrument perioden 1600 -1630 i ovan kyrkostrider. Detta var en grupp människor, som i övrigt saknade stark grupptillhörighet inom makteliten i Sverige. Till ex var Rudbeckius far flykting från Holstein och stadsskrivare i Örebro (dvs mig veterligt utan släktingar i Sverige förutom två bröder). Att tillhöra en stark gruppering borde ha förstärkt den stridbare Rudbeckiuss inflytande. Enade vi stå och söndrade vi falla, gällde säkert i dessa verkligen hårda diskussioner och strider.
 
Men detta är bara mina SPEKULATIONER. Bureättens medlemmar borde fått större inflytande som grupp, än om var och en för sig lade fram sina förslag.